Denzel Washington med en Rolex Submariner i rostfritt stål från filmen ”Courage Under Fire” från 1996.
Det verkar, på bilden ovan och nedan, att Denzel Washingtons Rolex Submariner lider av samma ”slingrande krona” syndrom som Robert Redfords Rolex i rostfritt stål från filmen ”All The Presidents Men” från 1976!
Rolex Submariner
Rolex Submariner är en referens bland dykarklockor; det är klockan som låste upp djupet.
Submariner lanserades 1953 och var det första dykararmbandsuret som var vattentätt till ett djup av 100 meter (330 fot). Detta var det andra stora genombrottet i den tekniska behärskningen av vattentäthet, efter uppfinningen av Oyster, världens första vattentäta armbandsur, 1926. Inom urtillverkning representerade Submariner en historisk vändpunkt; det satte standarden för dykarklockor. Idag är Submariner vattentät till ett djup av 300 meter (1 000 fot).
Submariners enkelriktade roterbara ram är nyckeln till klockans funktionalitet. Dess graverade 60-minuters gradering gör att en dykare kan övervaka dyktiden och dekompressionsstoppen exakt och därför säkert. Tillverkad av Rolex av en hård, korrosionsbeständig keramik, Cerachrom-raminsatsen är praktiskt taget repsäker och dess färg påverkas inte av ultravioletta strålar, havsvatten eller klorerat vatten.
Som ett verktyg för överlevnad under vattnet har denna klockas design helt och hållet dikterats av dykares praktiska behov. Sedan 1953 har Submariner utvecklats tekniskt och estetiskt eftersom den har försetts med funktioner för att förbättra den övergripande funktionaliteten. Den första klockan var en pionjär och dess efterföljande versioner har fortsatt att sätta riktmärket för dykarklockor.
Submariners enkelriktade roterbara ram har räfflade kanter som ger ett utmärkt grepp när du ställer in dyktiden. Den roterar hack för hack, åtföljd av distinkta klick. Tack vare en självlysande kapsel på nollmarkören kan ramen även användas i mörka undervattensmiljöer.
Oyster-armbandet kombinerar ingenjörskonst och estetik, designat för att vara både robust och bekvämt. Den är utrustad med ett Oysterlock-säkerhetsspänne, som förhindrar oavsiktlig öppning, och ett Rolex Glidelock-förlängningssystem, som tillåter finjusteringar av armbandet utan att använda några verktyg så att det kan bäras bekvämt över en dykardräkt.
Submariner- och Submariner Date-modellerna är utrustade med kaliber 3230 respektive kaliber 3235, självuppdragande mekaniska urverk helt utvecklade och tillverkade av Rolex. Deras arkitektur, tillverkning och innovativa egenskaper gör dem enastående exakta och pålitliga. De är utrustade med den exklusiva blå Parachrom hårfjädern som är upp till 10 gånger mer exakt än en traditionell hårfjäder vid stötar. Båda rörelsernas kraftreserv sträcker sig till cirka 70 timmar.
Submariner skapades ursprungligen speciellt för undervattensutforskning och dykning. Under åren har den visat sig vara lika hemma utanför vattnet och har blivit den emblematiska allroundklockan, som bärs av upptäcktsresande, idrottare, filmskapare, konstnärer och andra i alla samhällsskikt.
När den först kom ut från Rolex-verkstäderna var Submariner en omedelbar framgång med många banbrytande djuphavsproffs som ombads att testa den för varumärket. En av dessa banbrytare var Dimitri Rebikoff, en fransk ingenjör specialiserad på undervattensforskning, för vilken Submariner snabbt blev oumbärlig.
I sin rapport från 1953 skrev Rebikoff att klockan hade presterat enastående bra i försök:
”Vi kan bekräfta att denna klocka inte bara har gett full tillfredsställelse under dykförhållanden som var extremt tuffa och särskilt farliga för det använda materialet, utan att den har visat sig vara ett oumbärligt tillbehör för all dykning oberoende av utrustning.”
Sedan den skapades 1953 har Submariner ständigt utvecklats och dess vattentäthet förbättrats, så även dess robusthet och funktionalitet. Höljet förstorades först från 38 till 40 mm och sedan till 41 mm 2020. På infattningen lades graderingar till för att markera varje minut av den första kvartstimmen. Själva ramen fick en mer uttalad räffling för att säkerställa ett bättre grepp med dykhandskar. Vattentätheten ökade så småningom till 300 meter (1 000 fot) 1979 för Submariner Date och 1989 för Submariner.
Dessa två modeller förbättrades – 2008 respektive 2012 – med en ny roterbar ram utrustad med en Cerachrom-insats med graderingar i guld eller platina.
En riktig dykarklocka, Submariner banade väg för andra serier av Rolex dykarklockor, nämligen Sea-Dweller och Rolex Deepsea.
Om filmen ”Courage Under Fire”
Ögonvittnen är notoriskt opålitliga, även när de vill berätta sanningen. När en överstelöjtnant i armén rekonstruerar en stridsscen i ”Courage Under Fire”, börjar han misstänka att några av hans vittnen ljuger. Hans uppdrag: besluta om lämpligheten för den första kvinna som någonsin nominerats till en hedersmedalj. Hans problem: Vita huset oroas över mediabilden av att presentera den postuma medaljen till kvinnans unga dotter, i en ceremoni i Rose Garden.
Översten, som heter Serling och spelas av Denzel Washington, är fast besluten att göra sitt jobb ärligt och väl, även om hans eget liv håller på att falla samman. Under en nattstrid med stridsvagnar i Gulfkriget var han indirekt ansvarig för att ta ut en amerikansk stridsvagn med ”vänlig” eld. En arméutredning ursäktade honom, men nu är hans sömn splittrad av mardrömmar, han dricker för mycket och han har flyttat ut från sin fru och sina barn. Utredningen är det enda som håller ihop honom.
Kvinnan som övervägs för ”Medal of Honor” är kapten Karen Walden (Meg Ryan), som var befälhavare i en helikopter i stridszonen. Efter att ha tagit ut en fiendetank genom den uppfriskande improvisationen att släppa en bränsletank på den, sköts Waldens helikopter ner av fiendens eld. Närliggande amerikanska trupper hörde M-16 eld, uppenbarligen av den sårade Walden, som höll fienden i schack nästa morgon, tills hennes män kunde räddas. För detta förtjänar hon verkligen medaljen – om det var så det verkligen hände.
Edward Zwick och Patrick Sheane Duncan, regissören och skribenten, konstruerar sitt manus med en nick till ”Rashomon” (1950), Akira Kurosawas berömda film där fyra åtalade ger sina helt olika vittnesmål om ett mord. I ”Courage Under Fire” är vittnena Waldens egna män. Ilario (Matt Damon), läkaren, målar upp Walden som en modig ledare som offrar sitt liv för sina män. Monfriez (Lou Diamond Phillips), skytten, säger: ”Hon var rädd, överste. Hon var en feg. Det är slutsatsen av din kapten Walden.” En annan besättningsmedlem, Altameyer (Seth Gilliam), försmäktar på ett veteransjukhus, förvirrad av smärtstillande mediciner.
Serling, Denzel Washingtons karaktär, genomför envist sin undersökning under dagen och tillbringar sina nätter med att dricka i hotellbarer. Han spåras av en reporter för Washington Post (Scott Glenn), som misstänker att det fanns en mörkläggning av tanken som förstördes av vänlig eld. Serling försöker undvika honom, men Serling är en man som desperat behöver berätta sanningen för någon, och reportern är obeveklig.
Dessa sammankopplade undersökningar sker alla under tummen av den obarmhärtige general Hershberg (Michael Moriarty), som vill att den vänskapliga brandincidenten ska hållas tyst och att hedersmedaljen ska godkännas (det finns brådskande påtryckningar från Vita huset). Hershberg vrider på skruvarna, hotar Serlings armébefordran och antyder repressalier (”Jag vet om drickandet”).
”Courage Under Fire” är Hollywoods första film om Gulfkriget, och en av de sällsynta filmerna som handlar om kvinnor i strid. Men det är inte bara en krigsfilm; det finns också personliga problem inblandade, och berättelsen gör ett bra jobb med att hantera relationen mellan Serling och hans fru (Regina Taylor), som säger till honom att hon kommer att vänta på honom – men inte för alltid.
Washingtons roll är den centrala, och han hanterar den bra, spelar en man som håller fast vid procedurer och självdisciplin även mitt i känslomässigt kaos (före stridsvagnsstriden leder han sina män i bön och lägger sedan till: ”Nu låt oss döda dem alla!”). Meg Ryans roll är en annan sorts utmaning: I tillbakablicken genom hennes mäns ögon, ses hon i tre eller fyra helt olika beteendestilar. Filmen ger oss inte en Capt Walden utan flera, för oss (och Serling) att välja bland.
Zwicks regi hanterar de många motstridiga berättelsemöjligheterna med en stor tydlighet. Och öppningssekvensen, som involverar den felaktiga tankattacken, gör det tydligt hur förvirrande striden är och hur olika den kommer att uppfattas av varje deltagare. Slutet av filmen blir förståeligt nog känslomässigt tungt, men fram till dess har ”Courage Under Fire” varit ett fascinerande känslomässigt och logistiskt pussel – nästan en rättssalsfilm, med öknen som rättssalen.